NEN HKZ en Adcase geven in webinar advies over nieuwe HKZ KO norm

Afgelopen maand heeft NEN HKZ meerdere webinars georganiseerd over de nieuwe HKZ-norm Kleine Organisaties (HKZ KO). Tijdens de informatiesessie op 11 maart gaf onze collega Nathalie Groenveld, organisatieadviseur bij Adcase, advies aan nog niet gecertificeerde organisaties over het van start gaan met deze norm. Wij vroegen haar alles over deze bijeenkomst!

Vanuit een samenwerking tussen NEN HKZ en een aantal partners van hen, zijn er in maart enkele webinars georganiseerd. Elke presentatie werd hierbij door een andere partner gegeven. “Doordat wij vanuit de inhoud een organisatie goed kunnen adviseren over het praktisch aan de slag gaan met de implementatie van de HKZ KO norm, zijn wij als één van de partners gevraagd”, vertelt Nathalie. “Het is ontzettend mooi om hier op deze manier een bijdrage aan te kunnen leveren!”.

In verband met de huidige coronamaatregelen is gekozen voor het organiseren van een webinar, zodat de ingeschreven organisaties online deel konden nemen. “We merken dat online bijeenkomsten steeds gebruikelijker worden in deze tijd”, vervolgt Nathalie. “Doordat er geen reistijd en –kosten mee gemoeid zijn, zie je hogere opkomsten bij dit soort bijeenkomsten”.

Praktische invulling

Tijdens de bijeenkomst zijn de deelnemers meegenomen in het gehele traject van de HKZ KO norm. Hierbij werd niet alleen besproken waar HKZ voor staat, maar ook hoe een nieuwe norm tot stand komt, waarom deze aangepast is en wat de belangrijkste veranderingen zijn. “Ik heb me tijdens het webinar met name gericht op de praktische invulling van de implementatie van een kwaliteitsmanagementsysteem dat aan de normeisen voldoet”, vertelt Nathalie. “De deelnemers waren erg enthousiast over het webinar en intrinsiek gemotiveerd om de kwaliteit binnen hun organisatie nog steviger te verankeren. Tijdens het vragenrondje kwamen dan ook zowel praktische als planmatige vragen langs, waar ik verheldering over heb kunnen geven”.

Ga uit van je eigen organisatie

Dat het soms lastig is waar je moet beginnen bij het implementeren van een nieuwe norm is volledig begrijpelijk. “De kans is groot dat de implementatie veel vragen bij je oproept”, vertelt Nathalie. “Ik kan hierbij aanraden om echt uit te gaan van je eigen organisatie. Kijk wat er al is en start bij het primaire proces als je er nog niet zoveel ervaring mee hebt. Het leveren van kwalitatief goede en veilige zorg doe je dagelijks, dus start met hetgeen waar je het meest zeker van bent!”, sluit Nathalie af.

Heb je vragen over deze blog?

Heb je vragen over deze blog of ben je benieuwd naar onze mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.